Nederland is online massaal op zoek naar mogelijkheden tot goedkoop autorijden. Maar wat is nu de meest voordelige auto in aanschaf en in gebruik / verbruik, koop je dan het beste een elektrische, hybride, benzine of diesel auto? Voor de meeste mensen is dit lastig zelf te berekenen. Wij vergeleken zes verschillende type auto’s van drie verschillende merken en brachten wat overzicht in de ‘chaos’. In ons overzicht kunt u middels rekenvoorbeelden zelf gemakkelijk de kosten van verbruik per kilometer bekijken en de meest voordelige variant voor u en het omslagpunt bepalen.
Dat Nederland op zoek is naar goedkope opties voor het kopen en verbruik van een auto is terug te zien in het aantal zoekopdrachten op Google. De zoekterm ‘Is elektrisch rijden goedkoper’ is de afgelopen vier maanden met 106% gestegen. ‘Wat is goedkoper elektrisch rijden of benzine’ zag zelfs een stijging van 250% in het laatste kwartaal. Andere populaire zoekopdrachten waren ‘Goedkoop auto rijden’, ‘Goedkoop elektrisch rijden’ en ‘Hoeveel goedkoper is elektrisch rijden’. Ook valt het op dat steeds meer Nederlanders het over de grens zoeken bij het kopen van een andere auto. ‘Auto importeren’ werd in december ruim 22.000 keer ingetikt maar ook ‘Elektrische auto importeren’ en ‘Hybride auto importeren’ waren populaire zoekopdrachten.
Om consumenten een handvat te bieden bij het kiezen van de juiste brandstof categorie auto vergeleken wij drie merken die in iedere brandstof categorie een vergelijkbaar model hebben uitgebracht: BMW, Audi en Mercedes-Benz. Er is gekeken naar het aantal kilometers dat per jaar gereden wordt in combinatie met de prijs per kilometer, wegenbelasting en de aanschafkosten in zowel Nederland als Duitsland.
Het blijft lastig hier de juiste beslissing te maken, koop je een elektrische, hybride, benzine of diesel auto. Wij zetten een aantal rekenvoorbeelden voor u op een rij.
“Het onderzoek hebben wij uitgevoerd omdat we merken dat er veel vragen zijn als het gaat over het kiezen van de juiste brandstof categorie bij het kopen van een nieuwe auto. Mensen zijn echt op zoek naar de optie om het goedkoopst te rijden”, legt Job Das, directeur van Das Import, uit.
Wij zien dat veel mensen er van uit gaan dat elektrisch rijden goedkoper is dan benzine. Maar het blijft altijd een combinatie van verbruiks- en aanschafkosten”, zegt Das. “Het is natuurlijk per situatie verschillend. Voor iedere situatie is het interessant om te kijken wat gunstig is. Mensen kunnen dan zelf een conclusie trekken. Maar wat wel duidelijk is: elektrisch rijden is niet per se goedkoper. En los van de vraag of elektrisch rijden rendabel is, is het ook niet altijd even praktisch voor iedere situatie. Als er veel kilometers op één dag moeten worden gereden, speelt onderweg elektriciteit laden natuurlijk ook een rol.”
Neem dan contact met ons op of start direct uw zoektocht in ons aanbod via onderstaande zoekmodule. Wij helpen u graag op weg.
De zoekopdrachten zijn verzameld met Google Keywordplanner op basis van de data tot en met december 2022. Voor het onderzoek van Das Import zijn zes verschillende type auto’s van drie verschillende merken vergeleken op basis van aanschafkosten, brandstofkosten, actieradius en wegenbelasting. Al deze auto’s stonden medio december te koop bij officiële merkdealers in Nederland of in Duitsland. Voor de benzine, diesel en kWh prijzen voor stroom zijn de Gemiddelde Landelijke Adviesprijzen gehanteerd. Uiteraard zijn al deze variabelen en bijbehorende omslagpunten dagelijks aan verandering onderhevig en zijn deze rekenvoorbeelden slechts een momentopname. Fouten zijn niet uit te sluiten en aan deze rekenvoorbeelden kunnen geen rechten worden ontleend.