Bij het importeren van een auto uit Duitsland (of ieder ander EU-land) moet Nederlandse BTW betaald worden indien de auto als "nieuw" beschouwd kan worden door de fiscus. Een importauto wordt door de Belastingdienst Douane voor de BTW als "nieuw" beschouwd wanneer deze minder dan 6.000 km heeft gelopen of niet ouder is dan zes maanden (LET OP:: dus als één van beide criteria geldt of beide). Een auto van acht maanden oud met een kilometerstand van 4.000 km bijvoorbeeld wordt door de Belastingdienst Douane dus nog als nieuw beschouwd voor de BTW bij import naar Nederland
Als u voor een dergelijke te importeren auto in het land van aankoop de locale BTW betaalt, dan wordt in Nederland hierover nogmaals Nederlandse BTW geheven als het een voor de Belasingdienst Douane “nieuwe” importauto betreft.
U kunt dubbele BTW heffing voorkomen door de auto netto aan te schaffen in Duitsland. Dit is tegen een 0% BTW tarief en noemt men een intracommunautaire verwerving. U hoeft dan alleen de BTW in Nederland af te dragen (houdt wel rekening met het afwijkende BTW tarief in Nederland, 21% t.o.v. 19% in Duitsland). Dit is echter alleen mogelijk indien u in Duitsland een geldig BTW-nummer en een zogeheten “verklaring van hoedanigheid” kunt overleggen. Wij raden u daarom aan een voor de Belastingdienst voor de BTW “nieuwe” importauto alleen aan te schaffen indien het een BTW auto betreft (dit geldt voor de meeste jonge auto's bij dealerbedrijven). Alleen een bedrijf kan u de importauto netto leveren en alleen als u een BTW nummer heeft (en de auto dus zakelijk aanschaft).
Indien u dit als particulier wilt doen en dit dus niet middels een intracommunautaire verwerving kunt doen, kunt u dit aan ons uitbesteden en kunnen wij als bedrijf alsnog voor u voorkomen dat er dubbel BTW dient te worden afgedragen. De aanschafprijs van de Duitse auto wordt daarmee per saldo wel 2% duurder vanwege het afwijkende BTW tarief in Nederland, 21% t.o.v. 19% in Duitsland. Ook voor ondernemers kunnen wij probleemloos iedere Duitse BTW auto netto intracommunautair verwerven en deze met een Nederlandse BTW factuur leveren zodat deze omzetbelasting probleemloos kan worden teruggevorderd in de Nederlandse aangifte zonder allerlei rompslomp. De 2% afwijking van de BTW werkt in dat geval niet kostenverhogend aangezien dit voor ondernemers terug te vorderen is in de aangifte omzetbelasting.
Let op: voor het bepalen van de termijn van zes maanden waarbinnen de Belastingdienst Douane een importauto als "nieuw" beschouwt voor de BTW is voor de Belastingdienst Douane de datum van aankoop van de auto op de aankoopfactuur leidend en niet het moment van invoeren. Wanneer u een auto koopt van 5 maanden oud kunt u dus niet simpelweg een maand wachten met invoeren om deze heffing te voorkomen. Het verdient dan de aanbeveling ook de feitelijke aanschaf uit te stellen.
Ook voor zakelijke rijders zijn er mogelijkheden om een auto te importeren uit Duitsland en de BTW op de aanschaf van de import auto terug te vorderen. Net als in Nederland is de basis voorwaarde daarvoor dat de te importeren auto in Duitsland een BTW-auto is (MwSt. ausweisbar) en geen marge-auto. De meeste jong gebruikte auto's in het midden en hoge segment (de auto's die het interessantst zijn om te importeren) zijn BTW-auto's dus daar is doorgaans voldoende aanbod in.
Om de te importeren auto in Nederland als BTW-auto te kunnen rijden dient de auto vervolgens netto aan te worden geschaft in Duitsland. Dit is tegen een 0% BTW tarief en noemt met een intracommunautaire verwerving. U hoeft dan alleen de BTW in Nederland af te dragen (houdt wel rekening met het afwijkende BTW tarief in Nederland, 21% t.o.v. 19% in Duitsland). Dit is echter alleen mogelijk indien u in Duitsland een geldig BTW-nummer en een zogeheten “verklaring van hoedanigheid” kunt overleggen.
Wanneer u gebruik maakt van onze Premium of Premium + variant van onze auto import service pakketten. En wilt uw te importeren auto zakelijk gaan rijden. Dan kan Das Import dit geheel voor u faciliteren door de auto intracommunautair te verwerven en na invoer aan u te leveren als BTW auto. Zo hoeft u zich hiervoor niet in de fiscale materie hieromtrent te verdiepen. Wij doen dit dagelijks en hebben onze “Verklaring omtrent de hoedanigheid van belastingplichtige” klaar liggen om dit snel en efficiënt voor u uit handen te nemen.
Wanneer een te importeren auto door de Belastingdienst Douane voor de BTW niet als "nieuw" beschouwd wordt en u de importauto niet zakelijk wilt gaan rijden na invoer is het het voordeligst om de BTW in Duitsland te betalen. U kunt in dat geval ook naar marge-auto's kijken in Duitsland dus niet meer uitsluitend naar BTW-auto's. Doordat de BTW in Duitsland nog 19% is en tegenwoordig in Nederland 21% is dit voordeliger. U koopt de auto dus gewoon voor de op internet getoonde prijzen (Brutopreise) en bent bij import geen extra BTW verschuldigd.
Wellicht ook interessant:
Heeft u een auto gevonden op internet? Stuur ons de weblink en wij sturen u vrijblijvend een indicatie van de totale kosten.