De bijtelling van een import auto is in beginsel gelijk aan die van een gelijkwaardige Nederlandse nieuwe auto. Een veel gehoorde misvatting is dat de bijtelling voor een importauto wordt gebaseerd op het afgeschreven BPM-bedrag dat bij het importeren van de auto is aangegeven of dat er bijtelling betaald wordt over de taxatiewaarde van de geïmporteerde auto. Dat is onjuist.
Dit komt omdat bij invoer van een auto, net als bij nieuwe auto’s, te allen tijde de netto catalogusprijs wordt geregistreerd (ook bij invoer onder de nieuwe BPM 2013 en 2014 regimes waar BPM uitsluitend nog op CO2-uitstoot wordt gebaseerd). Het bijtellingstarief over de catalogusprijs of consumentenprijs wordt berekend aan de hand van deze netto catalogusprijs en staat los van de rest-BPM bij import.
Bij invoer van de auto maakt dit dus geen verschil. Het kan zijn dat de werkelijke nieuwwaarde soms iets lager uitvalt bij aangifte, maar in principe betaalt u gewoon het bijtellingstarief over de catalogusprijs die voor de auto gold ten tijde van eerste toelating.
Net als voor de op CO2-heffing berekende BPM worden ook voor de bijtelling de CO2-grenzen aangescherpt de komende jaren. De grens voor het 14%-bijtelling tarief blijft overeenkomen met de vrijstellingsgrens in de BPM (in 2015 82 gr/km). Het 20%-tarief is uiteindelijk in 2015 van toepassing op alle auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 110 gr/km.
2011 | 1 januari 2012 | 1 juli 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Benzine | ||||||
14% bijtelling | <111 | <111 | <103 | <96 | <89 | <83 |
20% bijtelling | 111-140 | 111-140 | 103-132 | 96-124 | 89-117 | 83-110 |
25% bijtelling | >140 | >140 | >132 | >124 | >117 | >110 |
Diesel | ||||||
14% bijtelling | <96 | <96 | <92 | <89 | <86 | <83 |
20% bijtelling | 96-116 | 96-116 | 92-114 | 89-112 | 86-111 | 83-110 |
25% bijtelling | >116 | >116 | >114 | >112 | >111 | >110 |
CO2-uitstoot | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
geen | 4% | 4% | 4% | 4%* | 4%* | 22% |
1-50 g/km | 15% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
51-82 g/km | 21% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
83-106 g/km | 21% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
v/a 107 g/km | 25% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
* Voor auto’s met een datum van eerste toelating op de weg in 2019 en 2020 is er een beperking voor de lage bijtelling. De bijtelling van 4% geldt voor deze auto’s tot een cataloguswaarde van € 50.000, voor het meerdere is de bijtelling 22%. Voor waterstofauto’s geldt deze beperking niet.
Auto’s houden een verlaagd bijtellingspercentage voor een periode van 60 maanden, gerekend vanaf het moment dat het kenteken van de auto voor het eerst op naam wordt gesteld. Aan het eind van die periode wordt bekeken of de auto tegen de dan geldende CO2-grenzen opnieuw voor een 60 maanden periode voor een verlaagd bijtellingspercentage in aanmerking komt.
Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km die in de periode 1 januari 2012 tot en met 31 december 2013 worden aangeschaft, geldt gedurende 60 maanden een 0%-tarief voor de bijtelling. Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km die in de periode 1 januari 2014 tot en met 31 december 2015 worden aangeschaft, geldt gedurende 60 maanden een 7%-tarief voor de bijtelling. Op auto’s die al voor 1 januari 2012 zijn aangeschaft en niet meer dan 50 gr/km CO2 uitstoten, is voor zover ze daar nog geen recht op hadden vanaf 1 januari 2012 het 0%-tarief van toepassing tot 1 januari 2017.
Wellicht ook interessant:
Heeft u een auto gevonden op internet? Stuur ons de weblink en wij sturen u vrijblijvend een indicatie van de totale kosten.