Een nieuwe auto kopen in Duitsland kan in bepaalde gevallen interessant zijn. Bijvoorbeeld voor auto’s die in Nederland niet of nog niet te koop zijn of wanneer er een uitzonderlijk hoge korting op een aan te kopen auto wordt gegeven door een verkopende partij. U moet hierbij uiteraard wel nog rekening houden met alle import kosten om de Duitse auto naar Nederland en op Nederlands kenteken te krijgen.
Vanuit het oogpunt van een besparing, zoals die voor jong gebruikte luxe auto’s uit Duitsland zo interessant is, is het echter minder interessant om een nieuwe auto in Duitsland te kopen. Bij het kopen en importeren van een nieuwe auto uit Duitsland kan namelijk niet de BPM afschrijvingstabel worden toegepast. U bent daardoor de volledige bruto-BPM verschuldigd zoals deze voor een vergelijkbare nieuwe auto in Nederland geldt. Ook het lagere Duitse BTW tarief biedt geen voordeel bij het kopen van een nieuwe auto in Duitsland aangezien u in Nederland BTW verschuldigd bent wanneer u een nieuwe auto koopt in Duitsland. Tel daar nog alle overige kosten zoals transport, RDW leges, tenaamstelling, kentekenplaten, etc. bij op en u zult begrijpen dat er weinig van een eventuele besparing overblijft.
Als u een nieuwe auto wilt kopen in Duitsland om kosten te besparen is het importeren van een zeer jong gebruikte auto met weinig kilometers waarschijnlijk een interessanter alternatief. Dergelijke auto's zijn in Duitsland al een stuk beter geprijsd dan een nieuwe Duitse auto en daarnaast kunt u nog eens flink afschrijven op de BPM bij het importeren van de auto. De markt voor dit soort jonge auto's is in Duitsland erg groot. Veelal komen deze nagenoeg nieuwe auto's direct van de fabriek en zijn kort gereden door een medewerker van het desbetreffende automerk. Hierbij te denken aan bijvoorbeeld directieleden en managers. Op onze pagina Duitse autosites vindt u meer informatie over hoe u een dergelijke tweedehands auto uit Duitsland kunt vinden.
De Belastingdienst Douane beschouwt een auto voor de te heffen BPM als nieuw wanneer deze minder dan 3.000 kilometer heeft gelopen. Deze regel gold tot voor kort voor auto's tot één jaar oud. Als een auto dus minder dan 3.000 kilometer had gelopen maar ouder was dan één jaar werd de auto niet als nieuw beschouwd voor de BPM en mocht de BPM afschrijvingstabel worden toegepast. Door recente juriprudentie is dit echter op losse schroeven komen te staan. Ook voor auto's ouder dan een jaar maar met een kilometerstand onder de 3.000 km is de Belastingdienst nu van mening dat er de volledige bruto-BPM zal moeten worden voldaan. Overigens hebben ze de minimale kilometerstand door de jaren heen ook opgevoerd, want dit is ook nog een tijd 2.000 kilometer geweest als ondergrens.
Het is een beetje een grijs gebied hoe recent deze eerste toelating mag zijn zonder dat de auto als nieuw zal worden beschouwd door de Belastingdienst Douane. Wij kennen gevallen van demo auto's met meer dan 3.000 km. op de teller maar met een zeer recente of zonder eerste buitenlandse toelating die bij import als nieuw werden aangemerkt door de Belastingdienst Douane. Om van een afschrijvingsvoordeel te kunnen profiteren is het daarom aan te bevelen een auto uit te zoeken die minimaal één maand oud is wel en dus ook minimaal 3.000 km. heeft gelopen.
Gelukkig is het aanbod van dergelijke zeer jonge auto's met lage kilometerstanden in Duitsland relatief groot. Deze auto's zijn in Duitsland al een stuk afgeschreven en gecombineerd met een interessante afschrijving op de bruto-BPM kan dit veel voordeel opleveren. Met name in het luxe segment gaat het dan al gauw om vele duizenden euro's besparing.
De Belastingdienst Douane beschouwt een auto voor de BTW als nieuw wanneer deze minder dan 6.000 km. heeft gelopen en/of jonger is dan zes maanden. Voor dergelijke auto's dient in Nederland BTW te worden betaald over de netto prijs. Om dubbele BTW heffing te voorkomen is het daarom van belang een dergelijke auto intracommunautair te verwerven in Duitsland tegen een 0% BTW tarief.
Aangezien er in Nederland 21% BTW van toepassing is en in Duitsland 19% kan dit kostenverhogend werken voor auto's die jonger zijn dan zes maanden of auto's die minder hebben gelopen dan 6.000 km. Als u een auto zakelijk gaat rijden kunt u deze omzetbelasting echter weer terugvorderen uiteraard.
Meer informatie over BTW bij het invoeren van een auto vindt u op onze pagina Auto importeren BTW.
Wellicht ook interessant: