BPM berekenen gebruikte auto

Bij het importeren van een jong gebruikte auto uit het buitenland is in de meeste gevallen rest-BPM verschuldigd. De verschuldigde rest-BPM wordt berekend aan de hand van de BPM die op de auto zou rusten als deze nieuw was geweest (de bruto-BPM) en waarop vervolgens een aan de leeftijd van de auto gekoppelde forfaitaire korting wordt verleend die oploopt naarmate de auto ouder is.

Importeren occasion

De aangifte van de rest-BPM bij het invoeren van een gebruikte auto dient degene die de auto invoert zelf te verzorgen. Hier zal een BPM berekening voor gedaan moeten worden.

De basis voor het berekenen van de rest-BPM voor een gebruikte auto is de bruto-BPM (nieuwprijs BPM). De BPM berekening begint daarom altijd met het bepalen van de bruto-BPM van de te importeren auto. Op deze bruto-BPM kan vervolgens voornoemde afschrijving worden verrekend om tot de bij invoer verschuldigde rest-BPM te komen.

Betaal niet te veel: voordeligste regime toepassen

Onder oude BPM regimes (voor 01-01-2013) werd de bruto-BPM (gedeeltelijk) aan de hand van de netto catalogusprijs van de auto bepaald. Onder de oude BPM regimes die sinds 2008 hebben gegolden werd dit bedrag ook nog vermeerderd met een gedeeltelijke BPM heffing aan de hand van de CO2-uitstoot per gereden kilometer van de desbetreffende auto. De BPM op basis van de netto catalogusprijs is sinds 2008 gefaseerd afgebouwd en de heffing is ter compensatie hiervan steeds meer gebaseerd op CO2-uitstoot.

Onder de BPM regelgeving van 2013 wordt de BPM uitsluitend nog berekend aan de hand van de absolute CO2-uitstoot van de auto en niet meer aan de hand van de netto cataloguswaarde. Naast voornoemde variabelen werden er in de meeste BPM regimes die er gegolden hebben sinds 1993 er bij de berekening ook nog bepaalde kortingen verleend of toeslagen toegepast afhankelijk van verschillende variabelen die door de jaren heen steeds gewijzigd zijn. Zo wordt er onder het BPM regime van 2013 bij een dieselauto een toeslag van € 2.400,- toegepast en krijgt men € 500,- korting op de BPM indien de importauto op aardgas rijdt of indien een dieselauto aan de euro 6-norm voldoet.

Voor het bepalen van de bruto-BPM waarop u de rest-BPM voor een te importeren gebruikte auto baseert kan in veel gevallen worden teruggegrepen naar oudere BPM regimes. U kunt namelijk vanaf de datum van de eerste toelating van de te importeren gebruikte auto tot het moment van invoeren alle in deze periode van toepassing geweest zijnde BPM regimes toepassen in de BPM berekening bij import. Het is uiteraard zaak daarbij de meest voordelige BPM regelgeving te kiezen zodat u niet te veel rest-BPM betaald.

Dit is echter complexe materie aangezien er sinds 1993 zeker 20 wijzigingen in de BPM regeling zijn geweest. Het is voorts helaas onmogelijk voor alle importauto’s de meest gunstige regeling aan te wijzen aangezien tal van zaken zoals basisprijs, uitrustingsniveau, CO2-uitstoot, etc. daar een rol in spelen. Dit is dus voor iedere individuele auto anders en kan zelfs verschillen voor auto’s met dezelfde leeftijd van hetzelfde merk en model. De uitkomst hiervan ligt niet altijd even voor de hand. Das Import calculeert altijd onder het meest gunstige BPM regime in haar BPM berekeningen.

Gratis indicatie

Wanneer u overweegt een gebruikte auto uit Duitsland te importeren is een BPM berekening en overzicht van de totale importkosten één van de eerste zaken waar u behoefte aan zult hebben om een beslissing te kunnen nemen. Wij begrijpen dit en helpen u hier graag zonder verdere verplichtingen mee op weg.

 

Vrijblijvende offerte?

Heeft u een auto gevonden op internet? Stuur ons de weblink en wij sturen u vrijblijvend een indicatie van de totale kosten.

Via het formulier op de pagina BPM indicatie kunt u ons een weblink van een geadverteerde auto in Duitsland sturen waarna wij u gratis een zeer gerichte indicatie van de BPM én de totale importkosten zullen toesturen.

Nieuwprijs inclusief opties berekenen

Voor het bepalen van de nieuwprijs van de auto waarop u de bruto-BPM bepaalt dienen, naast de basisprijs van het merk, model en uitvoering van de betreffende auto, alle extra opties, accessoires en bijzondere uitvoeringen welke door de fabrikant zijn aangebracht te worden meegerekend. Dit maakt het calculeren van de nieuwprijs een bewerkelijke en complexe klus aangezien eerst alle opties dienen te worden gematcht en vervolgens de historische prijzen daaraan dienen te worden gekoppeld. Het gegeven dat Duitse advertenties van te koop staande auto’s vaak niet volledig zijn over de exacte uitrusting van de auto en er bovendien internationale verschillen zitten in standaard en meeruitrusting van auto’s maakt het efficiënt berekenen van de BPM door een particulier erg lastig.

Nieuwprijs berekenen bij volledig op CO2-uitstoot gebaseerde BPM

Ook wanneer een BPM aangifte voor het importeren van een gebruikte auto volledig op CO2-uitstoot gebaseerd kan worden is het nog steeds verplicht de netto catalogusprijs op te geven inclusief alle extra opties, accessoires en bijzondere uitvoeringen welke door de fabrikant zijn aangebracht. De netto catalogusprijs wordt namelijk door de Belastingdienst gebruikt om de catalogusprijs voor privégebruik auto te kunnen berekenen bij zakelijk gebruik en zal tevens aan het kenteken worden gekoppeld wat onder meer van belang is bij eventuele toekomstige waardebepalingen.

Wellicht ook interessant:

Direct in uw mailbox! Meld u nu aan:

Bedankt voor uw aanmelding.
Om uw profiel compleet te maken hebben wij nog een aantal vragen voor u.
1/4 2/4 3/4 4/4
Op welke termijn wilt u een auto importeren?
Wat is uw budget?
Wat rijdt u het liefst?
Wat is/zijn uw favoriete merk(en)?
Uw gegevens
Bedankt voor het invullen.
Wij kunnen nu nog relevanter zijn in de e-mails die wij u sturen.