Op de meeste auto's in Nederland wordt bij eerste ingebruikneming BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) geheven. Sinds 1 januari 2013 wordt het BPM-bedrag op nieuwe auto’s, uitsluitend nog berekend aan de hand van de absolute CO2-uitstoot van de auto en niet meer (gedeeltelijk) op de netto catalogusprijs zoals dat in voorgaande jaren gebeurde. Aan de hand van elke gram CO2 per kilometer die een auto uitstoot wordt er een heffing berekend. Daarnaast worden er bij de BPM berekening bepaalde kortingen verleend of toeslagen toegepast. Zo wordt er bij een dieselauto een toeslag van € 2.400,- toegepast. Daarentegen krijgt men € 500,- korting op de BPM indien de auto op aardgas rijdt of indien een dieselauto aan de euro 6-norm voldoet.
Ook bij het importeren van een auto uit Duitsland wordt er BPM berekend door de Belastingdienst Douane, maar dan wordt een forfaitaire korting op de verschuldigde BPM verleend die is gekoppeld aan de leeftijd van de auto. Naarmate de auto ouder is neemt het kortingspercentage toe. Bij het importeren van een tweedehands auto kan het BPM-bedrag waarop de korting verleend wordt, afhankelijk van de eerste toelating van de auto op verschillende manieren worden berekend. Dit kan zijn aan de hand van de netto catalogusprijs die een vergelijkbare auto in Nederland gehad zou hebben ten tijde van de eerste ingebruikneming in het buitenland, aan de hand van de absolute CO2-uitstoot of een combinatie van beide. Welke rekenmethodes gehanteerd mogen worden is afhankelijk van de eerste toelating van de auto en het toen geldende BPM regime, het huidig geldende BPM regime of een tussentijdens van toepassing geweest BPM regime. |
Om niet te veel BPM te betalen is het daarom van groot belang voor het voordeligste BPM regime te kiezen bij het importeren van een auto omdat daar duizenden euro’s verschil tussen kunnen zitten. Das Import calculeert altijd onder het meest voordelige BPM regime in haar BPM berekeningen. Onze dienstverlening voor het importeren van een auto uit Duitsland verdient zich daardoor meestal al meer dan terug.
Wanneer u een auto uit Duitsland importeren overweegt is een BPM berekening één van de eerste zaken waar u behoefte aan zult hebben om een beslissing te kunnen nemen. Wij begrijpen dit en helpen u hier graag zonder verdere verplichtingen mee op weg.
Heeft u een auto gevonden op internet? Stuur ons de weblink en wij sturen u vrijblijvend een indicatie van de totale kosten.
Op de pagina BPM indicatie kunt u ons via het aanvraagformulier een weblink van een geadverteerde auto in Duitsland sturen waarna wij u gratis een zeer gerichte indicatie van de BPM én de totale importkosten zullen toesturen.
In onderstaand overzicht is voor 2013 te zien hoe de ‘vervuiler’ flink BPM gaat betalen en de ‘zuinige’ rijder juist meer voordeel zal ondervinden.
Naast de uitkomst van de BPM berekening met voornoemde waarden betaalt u voor dieselauto’s met een CO2-uitstoot van minimaal 71 gram en maximaal 88 gram per kilometer een dieseltoeslag van € 56,13 per gram CO2-uitstoot boven de 70 gram CO2-uitstoot per kilometer. Wanneer een dieselauto aan de euro6-norm voldoet krijgt men € 500,- korting op de BPM.
In de oudere BPM wetgeving in de jaren voor 2013 was de bruto BPM niet volledig afhankelijk van de C02-uitstoot en werd de BPM eerst geheel en later deels berekend als een percentage van de netto cataloguswaarde. Om gefaseerd tot de huidige BPM wetgeving te komen is dit percentage de laatste jaren stapsgewijs afgebouwd van 45,2% vanaf 1992 naar 42,3% in 2008, 40% in 2009, 27,4% in 2010, 19% in 2011, 11,1% in 2012 tot 0% in 2013. Dit afbouwproces werd echter weer gecompenseerd door nieuwe heffingen zoals het energielabel en de C02 heffing / slurptax. Met deze manier van BPM berekenen worden onzuinige auto’s reletief zwaarder belast waar dat voorheen geen invloed had.
LET OP: Doordat men bij het aangeven van de rest-BPM bij het importeren van een auto mag teruggrijpen op oudere regelgeving kan dit voor de wat minder zuinige auto in bepaalde gevallen voordeliger uitvallen. Bij de zuinigere auto is er juist vaak meer voordeel te halen bij invoer op basis van de huidige wetgeving.
Wellicht ook interessant: