Op de meeste auto's in Nederland wordt bij eerste ingebruikname BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) geheven. Ook bij het importeren van een tweedehands auto wordt BPM geheven, maar dan wordt op de verschuldigde BPM aan de hand van de BPM afschrijvingstabel 2023 van de Belastingdienst Douane (ook wel BPM tabel genoemd) een forfaitaire korting verleend die is gekoppeld aan de leeftijd van de auto. Naarmate de auto ouder is neemt het afschrijvingspercentage uit de BPM tabel op de bruto-BPM (nieuwprijs-BPM) toe en daardoor valt er vaak voordeel te behalen bij het invoeren van een auto. Deze regeling gecombineerd met de veelal aanzienlijk scherpere Duitse verkoopprijzen zorgen ervoor dat u al gauw duizenden euro's kunt besparen op uw volgende auto door deze te importeren uit Duitsland.
Bij de import van een auto wordt het bruto BPM bedrag waar volgens de BPM tabel op afgeschreven mag worden berekend aan de hand van de netto catalogusprijs en/of de CO2-uitstoot (zie ook: CO2-heffing BPM) die een vergelijkbare auto in Nederland gehad zou hebben ten tijde van de eerste ingebruikneming in het buitenland.
Het berekenen van de rest-BPM aan de hand van de BPM afschrijvingstabel (BPM tabel) van de Belastingdienst Douane is in de basis heel simpel maar kan toch complex zijn doordat in veel gevallen bij invoer verschillende BPM regimes gehanteerd mogen worden voor het bepalen van de bruto-BPM. Het is daarom van belang om het voordeligste BPM regime te hanteren
Doordat Das Import alle voornoemde factoren te allen tijde in acht neemt verdient ons consult zich in de meeste gevallen meer dan terug. Wij werken met hetzelfde officiële aangifte calculatie programma als de Belastingdienst Douane waardoor onze calculaties gegarandeerd worden geaccepteerd en u zich geen zorgen hoeft te maken om onverwachte extra kosten, naheffingen of vertraging. Laat onze ruim vijftien jaar ervaring voor u werken en betaal niet te veel BPM door met onervaren partijen in zee te gaan of op onvoordelige wijze zelf uw rest-BPM te calculeren.
Wanneer u overweegt een auto uit Duitsland te importeren is een BPM berekening één van de eerste zaken waar u behoefte aan zult hebben om een beslissing te kunnen nemen. Wij begrijpen dit en helpen u hier graag zonder verdere verplichtingen mee op weg.
Heeft u een auto gevonden op internet? Stuur ons de weblink en wij sturen u vrijblijvend een indicatie van de totale kosten.
Via het formulier op de pagina BPM indicatie kunt u ons een weblink van een geadverteerde auto in Duitsland sturen waarna wij u gratis een zeer gerichte indicatie van de BPM én de totale importkosten zullen toesturen.
Hier onder vindt u de meest recente afschrijving tabel voor de BPM zoals deze geldt in 2023. De Belastingdienst Douane heeft deze afschrijvingstabel voor de BPM bij het importeren van een auto voor het laatst herzien per 1 juli 2012 doordat de Hoge Raad in maart 2012 had bepaald dat de afschrijving tabel BPM zoals deze voorheen gebruikt werd door de Belastingdienst in strijd is met Europese regelgeving. In deze nieuwe tabel schrijft de BPM sneller af dan in de oude tabel. De afschrijving op de BPM voor auto’s die ouder zijn dan een maand en jonger zijn dan 4,5 jaar is nu 3 procentpunt hoger dan in de oude BPM afschrijvingstabel dus dat maakt het invoeren van een auto nog interessanter.
Is sinds het tijdstip waarop de auto of motor voor het eerst in gebruik is genomen, een periode voorbij van | dan is het percentage | Tel daar bij op voor iedere maand die helemaal of voor een deel voorbij is sinds de periode uit de 1e kolom |
< 0 dagen to 1 maand | 0% | 12% |
1 maand tot 3 maanden | 12% | 4% |
3 maanden tot 5 maanden | 20% | 3,5% |
5 maanden tot 9 maanden | 27% | 1,5% |
9 maanden tot 1 jaar en 6 maanden | 33% | 1% |
1 jaar en 6 maanden tot 2 jaar en 6 maanden | 42% | 0,75% |
2 jaar en 6 maanden tot 3 jaar en 6 maanden | 51% | 0,5% |
3 jaar en 6 maanden tot 4 jaar en 6 maanden | 57% | 0,42% |
4 jaar en 6 maanden tot 5 jaar en 6 maanden | 62% | 0,42% |
5 jaar en 6 maanden tot 6 jaar en 6 maanden | 67% | 0,42% |
6 jaar en 6 maanden tot 7 jaar en 6 maanden | 72% | 0,25% |
7 jaar en 6 maanden tot 8 jaar en 6 maanden | 75% | 0,25% |
8 jaar en 6 maanden tot 9 jaar en 6 maanden | 78% | 0,25% |
Vanaf 9 jaar en 6 maanden | 81% | 0,19% |
N.B. Over auto’s die minder dan 3.000 kilometer hebben gelopen moet u in Nederland bij import de volledige bruto-BPM (nieuwprijs-BPM) zonder afschrijving afdragen. Deze auto's worden door de Belastingdienst Douane als nieuw aangemerkt voor de heffing van de BPM. De enige uitzondering hierop zijn auto's die minder dan 3.000 km. hebben gelopen maar niet jonger zijn dan 1 jaar. Dit is echter een zeldzame combinatie. Voor de BTW bij het importeren van een auto gelden ook bijzondere bepalingen voor hele jonge auto's of auto's met hele lage kilometerstanden, meer daarover vindt u op de pagina minimum leeftijd en kilometerstand.
Ter indicatie geven wij u het volgende voorbeeld van een afschrijving op de BPM op basis van bovenstaande 2023 tabel. In de consumentenprijs van een BMW X5 van € 100.000,- is een bedrag van € 25.342,- aan BPM en € 12.957,21 aan BTW opgenomen. Wanneer een importauto bijvoorbeeld negen maanden oud is bedraagt bij invoer de afschrijving op de BPM conform de 2023 tabel 29,44% van het oorspronkelijke BPM bedrag en bij 18 maanden is dat 41,91%. Dat scheelt op dit bedrag na negen maanden dus € 7.460,68 en na achttien maanden zelfs € 10.620,83 in de BPM. Uiteraard schrijft een Nederlandse auto ook af, maar de praktijk leert dat auto's tussen de zes en 36 maanden oud in werkelijkheid vaak minder hard afschrijven dan wat de BPM afschrijvingstabel van de Belastingdienst Douane zou doen geloven. Dit verschil kan u een flinke besparing opleveren. Daarnaast zijn Duitse auto's in deze leeftijdscategorie vaak al relatief meer afgeschreven dan in Nederland en kunt u bovendien uw voordeel halen uit een groter en completer aanbod van tweedehands auto's in Duitsland.
Op de pagina rekenvoorbeeld besparing hebben wij nog een aantal rekenvoorbeelden voor u uiteengezet. Op de pagina importauto's treft u alle auto's die wij recentelijk geïmporteerd hebben voor klanten.
Wellicht ook interessant: