De branchevereniging voor autofabrikanten en auto-importeurs, RAI Vereniging, kwam deze week groots met nieuws naar buiten dat afschaffing van de BPM zal leiden tot minder import en minder milieuvervuiling doordat er dan meer nieuwe auto’s zullen worden verkocht die minder CO2 uitstoten dan geïmporteerde auto’s. Waarschijnlijk onder druk van de grote officiële merkimporteurs wordt er naarstig gezocht naar manieren om de import van jong gebruikte auto’s een halt toe te roepen. Dat de afschaffing van BPM zal leiden tot minder import en minder milieuvervuiling is echter twijfelachtig.
Auto importeur Das Import, actief in het begeleiden van klanten bij de import van jong gebruikte occasions uit Duitsland, ziet geen directe aanleiding voor een afname van import van jonge tweedehands auto’s indien de BPM zou worden afgeschaft. “Het zou mij niet verbazen indien de afschaffing van de BPM zelfs het tegengestelde effect zou hebben.” vertelt Job Das, directeur en eigenaar van Das Automotive Services B.V. (onder meer actief onder de naam Das Import). “Wij hebben vorig jaar bijna 1.200 auto’s uit Duitsland geïmporteerd voor Nederlandse klanten en dit jaar al richting de 500. In verreweg de meeste gevallen waren dit zeer jong gebruikte auto’s van zes tot 36 maanden oud uit het hoge segment. In Duitsland is het aanbod van dergelijke jonge auto’s bijna oneindig. Dit komt voornamelijk doordat bijna alle grote merken hun vele tienduizenden medewerkers kortstondig in nieuwe auto’s laten rijden waarna deze vaak na drie tot zes maanden al als gebruikte auto’s de markt op komen. De prijsstelling van deze auto’s werkt door in de gehele Duitse markt. Dergelijk aanbod bestaat niet in Nederland en zal waarschijnlijk ook nooit op deze schaal bestaan. BPM speelt maar beperkt een rol in de populariteit van deze importauto’s.”
Als voorbeeld noemt Das de import van een auto van negen maanden oud met 6.000 kilometer op de teller, een veel voorkomende combinatie. Dergelijke auto’s zijn in Duitsland dikwijls al snel 35-40% afgeschreven op de Duitse nieuwprijs (waar geen BPM component in zit). Bij import naar Nederland van zo’n auto dient BPM betaald te worden maar mag er ook met een soortgelijk percentage worden afgeschreven op de bruto-BPM die de auto zou hebben gehad toen hij nieuw was. Per saldo is de besparing in Nederland op de Nederlandse nieuwprijs en na importkosten dus ook nog steeds ongeveer 35-40%. In sommige gevallen mag er iets meer worden afgeschreven op de bruto-BPM maar dit scheelt in het totaalplaatje hooguit procenten. Afschaffing van BPM op nieuwe auto’s en dus ook op importauto’s zal dus per saldo niet heel veel verschil maken aangezien de nieuwprijzen maar ook de importprijzen waarschijnlijk in ongeveer dezelfde verhoudingen omlaag zullen gaan.
Het interessante Duitse aanbod van zeer jong gebruikte auto’s met relatief hoge afschrijvingen zal echter blijven bestaan. Als de nieuwe auto’s in Nederland goedkoper worden door afschaffing van de BPM gaan Nederlanders nog steeds niet op grote schaal hun auto’s verkopen na driekwart jaar met 40% afschrijving. Dit segment zal in Nederland waarschijnlijk nooit bestaan en voor dit aanbod zal de weg naar Duitsland dus interessant blijven, ook zonder BPM. Nieuwe auto’s worden zonder BPM wel goedkoper maar ook importauto’s worden dan dus goedkoper en interessanter. Daarnaast zal het importeren van een auto uit Duitsland zonder dat er rest-BPM betaald hoeft te worden juist nog laagdrempeliger worden, wat de import waarschijnlijk juist alleen maar meer zal stimuleren en niet minder. Het is nu door de complexe en steeds veranderende regelgeving namelijk nog lastig in te schatten voor de Nederlandse consument wat er aan te betalen rest-BPM bij een Duitse occasion te verwachten valt.
Voor dit laatste heeft Das Import overigens een handige oplossing. Op haar website www.dasimport.nl staan meer dan 250.000 importauto’s van officiële merkdealers waarbij alle prijzen worden weergegeven inclusief de te betalen rest-BPM en overige importkosten.