Al enige jaren groeit de vraag naar tweedehands auto’s. Maar doordat er steeds minder nieuwe auto’s worden verkocht, blijft het aanbod van jonge gebruikte auto’s achter. Het gevolg is dat er een krapte op de tweedehandsautomarkt dreigt. Hierdoor kijken meer en meer kopers, maar ook de autobranche vaker over de grens om aan de toegenomen vraag te voldoen.
Was vroeger het importeren van een auto uit het buitenland nog iets waartoe slechts een relatief klein aantal ondernemende geesten overging, tegenwoordig is parallelimport steeds meer mainstream aan het worden. Dat is ook niet zo moeilijk te verklaren; met een krimpende markt wordt het aanbod aan jonge gebruikte auto’s in Nederland kleiner. Hierdoor komen de prijzen onder druk te staan. Handelaren en dealers ondervinden hiervan als eerste de problemen; de inkoopprijzen stijgen, maar de consument is niet bereid zomaar opeens meer te moeten betalen. Het importeren van auto’s uit het buitenland is dan wel niet gratis, maar in de landen die populair zijn als bron voor tweedehandsauto’s - met name Duitsland vormt traditioneel een belangrijke aanvoerlijn - staat de markt veel minder onder druk en zijn de prijzen hierdoor een stuk vriendelijker.
Dat er in Nederland steeds minder tweedehands auto’s beschikbaar zijn, is een gevolg van een complex van oorzaken. Ten tijde van de financiële crisis daalde het aantal nieuw verkochte auto’s sterk en nam de vraag aan tweedehands auto’s toe. Aanvankelijk was er nog wel voldoende aanbod van, vooral wat oudere, tweedehandsauto’s. De voorraad jonge gebruikte auto’s kwam echter al snel onder druk te staan. Nu de economie weer aantrekt, wordt dit tekort alleen maar schrijnender. De verkoop van nieuwe auto’s blijft bovendien vooralsnog achter, zodat ook in de komende jaren het aanbod van relatief nieuwe tweedehandsauto’s krap zal zijn.
Door de moeizame situatie op de Nederlandse automarkt, is het zoeken naar alternatieve aanvoer voor velen, zowel consumenten als ‘de handel’, een logische stap. Hoewel er bij conservatieve kopers nog wel eens weerstand tegen importauto’s bestaat - ooit was deze sector vooral een domein dat werd geassocieerd met snelle jongens en handige Harry’s - is de realiteit dat er op een gerenommeerde importmarkt als Duitsland voor soms verrassend weinig geld de mooiste auto’s te koop staan. Kijk bijvoorbeeld maar eens op onze pagina aanbod. Wie in Duitsland bij de erkende dealer koopt, kan er van uitgaan dat de onderhoudsgeschiedenis volkomen verifieerbaar is. Tel hierbij op dat Duitse auto’s vaak beter in hun accessoires en opties zitten en je begrijpt al snel waarom auto’s uit het land van onze Oosterburen de laatste tijd zo sterk in trek zijn geraakt.
Zoals bij alle groeimarkten, duiken ook op de steeds populairdere markt voor Duitse importauto’s partijen op die een kans zien om economisch een graantje mee te pikken. Dat is op zichzelf niet zo’n probleem, ware het niet dat de het importeren van auto’s uit Duitsland nu juist wél een zaak is waarbij ervaring komt kijken. Kopers die erover denken om een tweedehandsauto uit Duitsland te importeren of te laten importeren, doen er dus goed aan hierbij in zee te gaan met een bedrijf dat zijn sporen op dit gebied heeft verdiend. Het Haarlemse Das Import is zo’n bedrijf. Al meer dan tien jaar doen de mensen bij Das Import niets anders dan auto’s uit Duitsland te importeren en klanten bij dit proces te begeleiden. Wie goed beslagen ten ijs komt en zich gesteund door deskundigheid de Duitse occasionmarkt opgaat, maakt de grootste kans de import van een auto uit Duitsland tot een succes te maken.
Zoekt u een jong gebruikte importauto? Wij hebben het u gemakkelijker gemaakt dan ooit om een auto te importeren. Via onderstaand zoekformulier doorzoekt u een groot aanbod van importauto's waarbij alle kosten in de prijs zijn opgenomen.