Er is een tijd geweest dat het zelf importeren van een auto uit Duitsland was voorbehouden aan een kleine groep consumenten. In de tijd dat een verenigd Europa nog geen realiteit was, kwam er immers ook veel bij kijken; van ‘easy import’ was bepaald geen sprake. Bovendien was er weinig noodzaak toe; het aanbod van gebruikte auto’s overtrof doorgaans de vraag.
Inmiddels is de realiteit veranderd. Aangezien er in Nederland al jaren minder nieuwe auto’s worden verkocht, neemt het aanbod aan jonge gebruikte auto’s eveneens af. De vraag naar zulke auto’s neemt echter elk jaar toe. Om al die klanten aan een auto te kunnen helpen, is de handel creatief geworden in het zoeken naar oplossingen. Die oplossing dient zich aan in de vorm van het ruime aanbod van jonge gebruikte auto’s in Duitsland.
Dankzij de slechting van handelsbarrières die het resultaat zijn van de Europese eenwording, is het uit het buitenland importeren van een gebruikte auto inmiddels een wijdverbreid verschijnsel geworden. Met name de Duitse automarkt is aantrekkelijk voor Nederlandse kopers. Dit heeft een tweetal belangrijke oorzaken: de gemiddelde prijs van Duitse occasions (die lager is dan vergelijkbare auto’s in Nederland) en het ruime aanbod op de Duitse markt.
Het grote aanbod van Duitse auto’s is aan de ene kant een kracht, maar anderzijds ook een nadeel. Het is eigenlijk zó immens, dat het zich door de gemiddelde consument lastig in kaart laat brengen. Op Duitse autowebsites staan honderdduizenden auto’s aangeboden; rijp en groen door elkaar, van alle denkbare categorieën aanbieders. Een zoekhulp zou hierbij welkom zijn, bijvoorbeeld om de gegarandeerd betrouwbare aanbieders van de minder betrouwbare branchegenoten te scheiden.
Een tweede belemmering bij het zoeken naar auto’s op Duitse autowebsites is de onduidelijkheid over de kosten die bij de import in Nederland bij de aanschafprijs moeten worden opgeteld. Zoals bekend kost het importeren van een auto geld. De kosten bestaan onder meer uit BPM en (indien van toepassing) BTW, RDW-leges, kentekenplaten en mogelijk ook de APK. Met name de BPM is een kostenpost van belang, die bovendien niet zonder rekenwerk kan worden vastgesteld. Tot voor kort was het selecteren van een geschikte occasion op de Duitse markt hierdoor altijd een wat ondoorzichtig proces.
Das Import doorziet, als ervaren speler op het gebied van de import van auto’s uit Duitsland, de waarde van extra hulpmiddelen voor consumenten die geïnteresseerd zijn in het invoeren van een auto. Met het oog op de hierboven genoemde knelpunten waarmee de koper van een auto op de Duitse occasionmarkt zich geconfronteerd ziet, ontwikkelde Das Import een speciale zoekmodule die in één klap met deze problemen afrekent. Deze zoekmodule, die voor iedereen op de website van Das Import benaderbaar is, bevat een geselecteerd aanbod van circa 250.000 tweedehands auto’s bij uitsluitend betrouwbare leveranciers. De prijs die bij elke auto wordt getoond is niet het ‘kale’ aankoopbedrag, maar omvat alle bijkomende kosten die hierboven zijn genoemd, inclusief de BPM. Hiermee is het zoeken naar een Duitse occasion een stuk eenvoudiger en aantrekkelijker geworden, Das Import is, mede dankzij deze waardevolle zoekpagina, de enige partij die de import van een auto uit Duitsland daadwerkelijk ‘easy’ maakt.
Klik hier om direct uw zoektocht te starten.