Met de groei van het aantal via parallelimport naar Nederland gehaalde auto’s, neemt ook het aantal partijen toe die consumenten begeleiding en ondersteuning bieden bij het zelf importeren van een auto. Het berekenen van de BPM afschrijving is een van de facetten binnen het totale importtraject waarbij de grootste winst kan worden behaald. Toch worden juist bij de berekening van de BPM afschrijving de meeste kostbare fouten gemaakt.
Bij het zelf importeren van een auto is het min of meer essentieel om de wet- en regelgeving voldoende te kennen. Tegelijkertijd kunnen we vaststellen dat op dit gebied de afgelopen jaren nogal wat wijzigingen zijn doorgevoerd. Op elke situatie kan een ander BPM-regime van toepassing zijn, en in sommige situaties kan zelfs meer dan één regime geldig zijn.
In 2013 en 2014 werden op de BPM-regelgeving belangrijke wijzigingen van kracht. In de jaren voorafgaand aan 2013 werd de BPM berekend op basis van de netto catalogusprijs van een auto. Vanaf 2013 werd de CO2-uitstoot van een auto bepalend voor het tarief dat aan BPM moet worden betaald. In 2014 werd dit criterium nog aangescherpt. Het gevolg is dat relatief onzuinige auto’s volgens de actuele wetgeving duurder zijn geworden. Wanneer een auto echter voor het eerst op kenteken werd gezet voordat de nieuwe regelgeving van kracht werd, zijn in beginsel ook een of meer oudere regimes nog toepasbaar. Het tariefverschil tussen de verschillende wijzen van berekening kan in sommige gevallen tot vele duizenden euro’s oplopen.
Met het juist berekenen van de bruto-BPM en de BPM-afschrijving valt dus veel geld te verdienen. Helaas heerst er veel onwetendheid over wat wel en niet is toegestaan bij het berekenen van de BPM. Dit geldt niet alleen voor consumenten, maar zelfs bij bedrijven die zich als professionals bij het begeleiden van de import van auto’s uit het buitenland presenteren. Helaas verloren al veel particulieren onnodig geld door verkeerde informatie en onvakkundige ondersteuning door gelukszoekers op de groeimarkt van de auto-import uit Duitsland. Zonde en eenvoudig te voorkomen, mits u zich juist laat voorlichten en in zee gaat met een betrouwbare partner.
Das Import is, in tegenstelling tot veel andere aanbieders op deze markt, een partij met juist heel veel ervaring op het gebied van de import van auto’s uit Duitsland. Wij zijn dan ook door en door op de hoogte van alle issues die van belang zijn bij het zelf importeren van uw auto uit Duitsland en het berekenen van de voordeligste BPM afschrijving. Wij nemen graag uw onzekerheid weg over het bedrag dat u bij invoer van een bepaalde auto aan BPM moet betalen. Dit bedrag bepaalt immers in belangrijke mate of de import van een auto interessant kan zijn. Daarom rekenen wij voor u graag de rest-BPM na volgens alle toegestane regimes die op de auto die u wilt invoeren kunnen worden toegepast. Deze dienstverlening is geheel kosteloos en vrijblijvend. Om ons de rest-BPM te laten berekenen kunt u de volgende link volgen: bpm-berekenen.