Het importeren van auto’s wordt steeds populairder. Niet alleen bedrijven importeren heden ten dage veel auto’s, maar ook steeds meer particulieren doen het. Maar wat kost dat nou, zo’n auto importeren? Wat is de BPM, hoe zit het met de BTW en wanneer betaalt u invoerrechten.
Bij de meeste mensen is wel bekend dat er financiële verschillen bestaan tussen het kopen van een auto in Nederland en het importeren van een auto uit het buitenland. Voor een importauto moet aan de grens nog een aantal kosten worden voldaan. Maar zoals het wel vaker gaat bij zaken die in het middelpunt va de belangstelling staan; onder de mensen die er een mening over hebben, zijn er nogal wat onvoldoende geïnformeerd zijn. De regelgeving ten aanzien van het importeren van auto’s is dan ook nog wel eens verwarrend. Toch is het goed mogelijk controle over de kosten te houden wanneer u een auto wilt importeren.
Een zwaarwegende kostenpost bij het invoeren van een auto uit het buitenland is de BPM. Het is niet zo dat voor elke auto de BPM op dezelfde wijze kan worden berekend. Doordat er in de loop der jaren wel eens het een en ander aan de tarieven en de wijze waarop die tot stand komen is gewijzigd, is het voor sommige auto’s mogelijk de BPM op verschillende manieren te berekenen, met soms opvallende kostenverschillen tot gevolg. Om het juiste, meest gunstige tarief te kunnen berekenen, is het natuurlijk wel noodzakelijk om de regels te kennen. Wie op dit punt op zijn intuïtie vertrouwt, kan zichzelf financieel lelijk in de vingers snijden. Meer info: BPM berekenen.
Naast de BPM kunnen er nog meer kosten zijn waarmee u bij de import van uw auto zult worden geconfronteerd, zoals invoerrechten en BTW. Binnen de EU bent u weliswaar geen invoerrechten verschuldigd, maar voor landen buiten de EU geldt dit niet. Wanneer u een auto uit een niet-EU-land invoert, moet hiervoor een vast percentages over de aanschafprijs plus de transportkosten (ook wel douanewaarde genoemd) worden betaald, afhankelijk van de leeftijd van de auto.
Bij import van een auto van buiten de EU betaalt u daarnaast ook altijd BTW. Dit BTW-bedrag wordt eveneens berekend op basis van de douanewaarde. Bij import van een auto vanuit een EU-land betaalt u slechts in bepaalde gevallen BTW, met name wanneer het een nieuw of bijna nieuw voertuig betreft.
Naast de bovengenoemde grote kostenposten moet u bij de import van een auto, ongeacht waar die vandaan komt, nog een aantal andere kosten betalen, voor onder meer de keuring en het kenteken. Het zal duidelijk zijn dat deze kosten minder een aanslag op uw portemonnee zijn dan de BPM en de eventuele BTW en invoerrechten. Wanneer u een auto uit Duitsland importeert betaalt u in ieder geval geen invoerrechten en in de meeste gevallen ook geen BTW. Wij informeren u graag per specifiek geval waar u rekening mee dient te houden qua kosten.
Das Import is een bedrijf dat zich kenmerkt door een jarenlange specialisatie op het gebied van de import van auto’s uit met name Duitsland. Door deze ervaring kent de wetgeving op het gebied van de import van auto’s geen geheimen voor ons. De import van uw auto is bij ons in vertrouwde handen; u kunt er gerust op zijn dat, indien u ons het gehele of gedeeltelijke importtraject van uw auto aan ons overlaat, u niet meer zult betalen dan strikt noodzakelijk. Das Import kiest altijd voor de voordeligste opties. Dat begint al aan het begin van het traject, bij de selectie van de auto die u wilt importeren. Hebt u een auto op het oog, laat dan Das Import een nauwkeurige indicatie geven van de BPM die u over deze auto zult moeten betalen. Wij verzorgen deze service geheel gratis en vrijblijvend.