Het importeren van occasions vanuit het buitenland heeft een aantal belangrijke voordelen en blijft daardoor ongekend populair. Al jaren lang neemt de import van auto's ieder jaar flink toe en dit gebeurt uiteraard niet zonder reden.
Door Europese regelgeving, hoge Nederlandse belastingdruk en prijsverschillen doordat auto’s in met name Duitsland anders afschrijven dan in Nederland, kunt u duizenden euro´s besparen op de aanschaf van uw volgende auto door deze in te voeren. De prijsbewuste autokoper doet hier zijn voordeel mee en koopt een auto in Duitsland om deze vervolgens te importeren. Het grote aanbod en de complete uitrusting van auto's in Duitsland vergemakkelijkt uw zoektocht. Doordat er de afgelopen jaren relatief weinig nieuwe auto’s zijn verkocht in Nederland en er juist relatief veel jonge auto’s worden geëxporteerd, krimpt de Nederlandse occasionmarkt al geruime tijd. Deze krapte maakt het lastiger in Nederland een geschikte jonge tweedehands auto te vinden. Ook hierdoor worden er steeds meer tweedehands auto’s ingevoerd uit het buitenland. Dit zal naar verwachting de komende jaren alleen maar toenemen.
Op de meeste auto's in Nederland wordt bij de eerste registratie in het kentekenregister BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) geheven. Ook bij het importeren van een tweedehands auto wordt meestal (rest-)BPM geheven. U mag echter fors afschrijven bij de import van een auto. Dit gegeven gecombineerd met erg scherpe tweedehands prijzen van jong gebruikte auto's in Duitsland maakt één en ander erg interessant. De prijsbewuste autokoper doet hier zijn voordeel mee en importeert daarom zijn auto. Het grote aanbod en de complete uitrusting van auto's in Duitsland vergemakkelijkt uw zoektocht bovendien.
Bij het importeren van een tweedehands auto wordt er op basis van de BPM afschrijvingstabel (ook wel BPM tabel genoemd) een forfaitaire korting op de verschuldigde BPM verleend die is gekoppeld aan de leeftijd van de auto. Naarmate de auto ouder is neemt het kortingspercentage op de bruto-BPM (nieuwprijs BPM) toe en daar valt vaak voordeel te behalen. Bij auto import wordt het BPM-bedrag waarover korting verleend dient te worden berekend aan de hand van de netto catalogusprijs die een vergelijkbare auto in Nederland gehad zou hebben ten tijde van de eerste ingebruikneming in het buitenland. Deze regeling gecombineerd met de vaak scherpere Duitse verkoopprijzen zorgen ervoor dat u al gauw duizenden euro's kunt besparen op uw volgende auto door deze te importeren uit Duitsland.
Ter indicatie geven wij u het volgende voorbeeld. In de consumentenprijs van een bepaalde BMW X5 van € 100.000,- is bijvoorbeeld een bedrag van € 25.342,- aan BPM en € 12.957,21 aan BTW opgenomen. Wanneer een importauto bijvoorbeeld negen maanden oud is bedraagt de korting op de BPM bij invoer 29,44% van het oorspronkelijke BPM bedrag en bij 18 maanden is dat 41,91%. Dat scheelt op dit bedrag na negen maanden dus € 7.460,68 en na achttien maanden zelfs € 10.620,83. Uiteraard schrijft een Nederlandse auto ook af, maar de praktijk leert dat auto's tussen de zes en 36 maanden oud in werkelijkheid vaak minder hard afschrijven dan wat de afschrijvingstabel van de Belastingdienst zou doen geloven. Dit verschil kan u al een flinke besparing opleveren, wij kunnen echter bij dergelijke jonge auto's met een koerslijst waardebepaling de rest-BPM vaak nog verder omlaag krijgen. Daarnaast zijn Duitse auto's in deze leeftijdscategorie vaak al relatief meer afgeschreven dan in Nederland en kunt u bovendien uw voordeel halen uit een groter en completer aanbod van tweedehands auto's in Duitsland. Op de pagina rekenvoorbeeld besparing hebben wij nog meer rekenvoorbeelden voor u uiteengezet.
LET OP: voorkom dat u te veel BPM betaalt
Door de jaarlijkse wijzigingen in BPM regimes kan het bedrag aan verschuldigde rest-BPM bij het invoeren van een auto nogal verschillen. Je kan vaak teruggrijpen op voorgaande of tussenliggende jaren bij de aangifte van de rest-BPM. Wat hierbij het verstandigst is, is sterk afhankelijk van het type te importeren auto. Bijna ieder jaar komen daar door jurisprudentie uitzonderingen of toevoegingen bij die financieel van belang zijn. Dat maakt het voorbereiden van de BPM aangifte een specialistische klus aangezien er sinds 1993 zeker 27 wijzigingen in de BPM regeling zijn geweest. Het is voorts onmogelijk voor alle importauto’s de meest gunstige regeling aan te wijzen aangezien tal van zaken zoals basisprijs, uitrustingsniveau, CO2-uitstoot, etc. daar een rol in spelen. Dit is dus voor iedere individuele auto anders en kan zelfs verschillen voor auto’s met dezelfde leeftijd van hetzelfde merk en model.
Om niet te veel BPM te betalen is het dus van groot belang voor het voordeligste BPM regime te kiezen in de BPM aangifte bij het importeren van een tweedehands auto uit het buitenland. Dat op zich kan al flink voordeel opleveren. Om dure fouten te voorkomen is het daarom raadzaam een specialist hiervoor te raadplegen zodat er niet voor het verkeerde BPM regime wordt gekozen.
Doordat Das Import alle voornoemde factoren te allen tijde in acht neemt verdient ons consult zich in veel gevallen terug. Wij werken met hetzelfde officiële aangifte calculatie programma als de Belastingdienst Douane waardoor onze calculaties gegarandeerd worden geaccepteerd en u zich geen zorgen hoeft te maken om onverwachte extra kosten, naheffingen of vertraging. Laat onze ruim vijftien jaar ervaring voor u werken en betaal niet te veel BPM door met onervaren partijen in zee te gaan of op onvoordelige wijze zelf uw rest-BPM te calculeren.
Voor een leek kan het veel werk zijn alle kosten voor het importeren van een auto uit Duitsland helder op een rij te krijgen. Aarzel daarom niet ons hier vrijblijvend voor te raadplegen.
Stuur ons een weblink van een in Duitsland geadverteerde auto en wij zullen u GRATIS een BPM berekening sturen en een totaalprijs inclusief alle kosten waarvoor wij de desbetreffende auto kunnen importeren.
Heeft u een auto gevonden op internet? Stuur ons de weblink en wij sturen u vrijblijvend een indicatie van de totale kosten.
Al onze berekeningen en offertes zijn gratis en vrijblijvend. Wilt u alleen maar een indicatie van wat een bepaalde auto all in op Nederlands kenteken gaat kosten? Geen probleem, we doen u graag een voorstel voor een gegarandeerde totaalprijs zonder verrassingen achteraf.
Het voornaamste prijsvoordeel bij het invoeren van een auto is te behalen op jonge occasions uit het hogere segment. Dit is voornamelijk fiscaal ingegeven. Wij importeren hierdoor voornamelijk auto's met een leeftijd van maximaal twee à drie jaar oud van alle premium brands (dus niet alleen de Duitse merken). Wij kunnen auto’s importeren vanuit heel Europa. De door ons geïmporteerde auto's komen echter voornamelijk uit Duitsland omdat daar de belastingregels het gunstigst zijn ten opzichte van Nederland en bovendien het aanbod het grootst is en auto's het compleetst zijn uitgerust. Door het grote aanbod van occasions in Duitsland doen dealers hun auto's voor scherpere prijzen van de hand. In vergelijking met de Nederlandse bestuurder rijdt de Duitse bestuurder korter in een nieuwe auto, zeker in het hogere segment. Auto’s schrijven daardoor anders af in Duitsland en hierin zit een deel van het voordeel van het importeren van een auto uit Duitsland.
Zoals reeds vermeld is het zeker niet altijd uitsluitend om financiële redenen interessant om een auto in te voeren uit het buitenland. Onderstaand een aantal willekeurige aanvullende redenen die u kunnen doen overwegen een auto te importeren uit het buitenland. Het zal zich hier wellicht niet toe beperken maar we geven u dit in ieder geval graag mee.
Met meer dan 80 miljoen inwoners is de automarkt in Duitsland om te beginnen natuurlijk al vele malen groter dan de Nederlandse automarkt. Ook is er veel aanbod van jong gebruikte auto's met lage kilometerstanden die extra interessant zijn om te importeren. U maakt uw keuze dus uit een veel breder assortiment waardoor uw specifieke wensen gemakkelijker kunnen worden vervuld. Dit op zich is voor veel mensen al een voordeel. Een eventuele besparing is hierbij mooi meegenomen maar soms slechts bijzaak.
De Duitse auto-industrie is als, bijna letterlijk, de motor van de economie in Duitsland natuurlijk de nationale trots van het Duitse volk. Het is daarom niet verwonderlijk dat auto’s uit het hogere segment in Duitsland over het algemeen beter zijn uitgerust dan in Nederland en goed worden onderhouden. Het mooie is dat u vaak niet of nauwelijks extra betaalt voor deze opties bij het invoeren van dergelijke auto’s. U krijgt dus veelal meer opties voor minder geld in vergelijking tot de aanschaf van een vergelijkbare jong gebruikte auto op de Nederlandse markt.
Indien u maximale zekerheid wenst adviseren wij u te zoeken in aanbod tot net geen twee jaar oud en met lage kilometerstanden. Deze vallen namelijk nog onder de officiële Europees geldende fabrieksgarantie en doen weinig afbreuk aan de kwaliteit. Gelukkigerwijs zijn dit tevens vanuit het besparingsaspect de meest interessante auto’s om te importeren. Wanneer u echter een auto wilt importeren die buiten de fabrieksgarantie valt kan Das Import u alsnog een aanvullende garantie leveren in Nederland via onze garantiepartner.
Een vaak gehoord struikelblok bij het invoeren van een auto is de verkoop van een te vervangen auto. Het inruilen van een auto zoals dit bij een lokale dealer of autohandelaar mogelijk is werkt in de praktijk niet wanneer u een auto in Duitsland koopt. Wij kunnen echter op twee manieren bemiddelen bij de verkoop van uw auto zodat u zich hierdoor niet uit het veld hoeft laten slaan. Voor een snelle verkoop kunt u een handelsbieding opvragen en uw auto verkopen aan een handelaar. Dit heeft als voordeel dat u er weinig handling aan heeft, er snel geld vrij komt en u niet lange tijd hoeft te wachten tot de auto verkocht is. De prijs die u van een handelaar krijgt is in de regel echter wel lager dan wanneer u de auto aan een particulier verkoopt. U kunt er daarom ook voor kiezen de auto aan een particuliere of zakelijke eindgebruiker te verkopen. Verkoop aan een particulier zal echter vaak langer duren en meer handling met zich meebrengen maar daar staat tegenover dat de verkoop van uw auto meer op zal moeten kunnen brengen. Voor beide varianten bieden wij een oplossing. Voor directe verkoop aan een handelaar kunt u via ons een handelsbod opvragen om snel en gemakkelijk uw huidige auto te verkopen. Meer hierover vindt u onder: handelsbieding. Daarnaast bieden wij ook een auto verkoop service voor particuliere verkoop van uw auto middels een consignatie verkoop. Hiermee zullen wij u alle handling van een particuliere verkoop zo veel mogelijk uit handen nemen. Meer hierover vindt u onder: consignatie verkoop.
Een auto invoeren uit het buitenland kan een bewerkelijk proces zijn waar veel zaken mis kunnen gaan. Wij hebben in de afgelopen vijftien jaar vele honderden auto’s ingevoerd en kennen daardoor het proces in al haar facetten en weten waar de valkuilen en (on)mogelijkheden liggen. De dienst die wij bieden richt zich er op u het gehele of gedeeltelijke auto import traject uit handen te nemen. Als u zich er niet prettig bij voelt bepaalde onderdelen van het importproces of het volledige traject zelfstandig uit te voeren, kunnen wij u alle rompslomp uit handen nemen.
Das Import hanteert een transparante werkwijze voor het importeren van uw volgende Duitse auto en alles wat daarbij komt kijken. Meer en uitgebreidere informatie over onze dienstverlening leest u onder: auto import service.
Wellicht ook interessant: