Let bij de aanschaf van een tweedehands auto in Duitsland (zie ook: auto kopen Duitsland) goed op de leeftijd en de kilometerstand. Dit kan bij auto importeren namelijk implicaties hebben voor de BPM berekenen en/of voor de BTW.
Over auto’s die minder dan 3.000 kilometer hebben gelopen moet u in Nederland bij import de volledige bruto-BPM zonder afschrijving afdragen. Deze auto's worden door de Belastingdienst Douane als nieuw aangemerkt voor de heffing van de BPM.
Ook auto's zonder een eerste buitenlandse toelating of met een zeer recente eerste buitenlandse toelating worden voor de heffing van de BPM als nieuw beschouwd door de Belastingdienst Douane. Wij kennen gevallen van demo auto's met meer dan 3.000 km. maar met een zeer recente of zonder eerste buitenlandse toelating die bij import als nieuw werden aangemerkt door de Belastingdienst Douane. Het verdient daarom de aanbeveling voornamelijk aanbod van auto's te bekijken van auto's die minimaal drie maanden oud zijn en minimaal 3.000 km. op de teller hebben staan. Zo kunt u er zeker van zijn dat u wel mag afschrijven op de bruto-BPM bij het invoeren van een auto.
Over auto's die minder dan 6.000 kilometer hebben gelopen en/of jonger zijn dan zes maanden oud dient over de aanschafprijs in Duitsland nogmaals BTW te worden afgedragen in Nederland bij import. De Belastingdienst Douane beschouwt deze auto's namelijk voor de BTW als nieuw. Een auto van 9 maanden oud met een kilometerstand van 3.000 km bijvoorbeeld wordt dus nog als nieuw beschouwd bij import naar Nederland.
U kunt dubbele BTW heffing voorkomen door de auto netto aan te schaffen in Duitsland. Dit is tegen een 0% BTW tarief en noemt men een intracommunautaire verwerving. U hoeft dan alleen de BTW in Nederland af te dragen (houdt wel rekening met het afwijkende BTW tarief in Nederland, 21% t.o.v. 19% in Duitsland). Dit is echter alleen mogelijk indien u in Duitsland een geldig BTW-nummer en een zogeheten “verklaring van hoedanigheid” kunt overleggen. Wij raden u daarom aan een voor de Belastingdienst voor de BTW “nieuwe” importauto alleen aan te schaffen indien het een BTW auto betreft (dit geldt voor de meeste jonge auto's bij dealerbedrijven). Alleen een bedrijf kan u de importauto netto leveren en alleen als u een BTW nummer heeft (en de auto dus zakelijk aanschaft).
Indien u dit als particulier wilt doen en dit dus niet middels een intracommunautaire verwerving kunt doen, kunt u dit aan ons uitbesteden en kunnen wij als bedrijf alsnog voor u voorkomen dat er dubbel BTW dient te worden afgedragen. De aanschafprijs van de Duitse auto wordt daarmee per saldo wel 2% duurder vanwege het afwijkende BTW tarief in Nederland, 21% t.o.v. 19% in Duitsland. Ook voor ondernemers kunnen wij probleemloos iedere Duitse BTW auto netto intracommunautair verwerven en deze met een Nederlandse BTW factuur leveren zodat deze omzetbelasting probleemloos kan worden teruggevorderd in de Nederlandse aangifte zonder allerlei rompslomp. De 2% afwijking van de BTW werkt in dat geval niet kostenverhogend aangezien dit voor ondernemers terug te vorderen is in de aangifte omzetbelasting.
Let op, voor het bepalen van de termijn van zes maanden inzake voornoemde BTW kwestie is voor de Belastingdienst de datum van aankoop van de auto op de aankoopfactuur leidend en niet het moment van invoeren. Wanneer u een auto koopt van 5 maanden oud kunt u dus niet simpelweg een maand wachten met invoeren om deze heffing te voorkomen. Het verdient dan de aanbeveling ook de feitelijke aanschaf uit te stellen.
Wellicht ook interessant: