Ondanks dat er steeds betere auto alarm systemen worden ingebouwd daalt het aantal diefstallen van auto's nauwelijks. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Dit is opmerkelijk aangezien de diefstal van vrachtwagens en motoren juist is afgenomen met acht respectievelijk twaalf procent. Volgens de stichting komt dit doordat maar weinig auto eigenaren een auto alarm laten inbouwen. De organisatie raadt auto eigenaren voorts aan track & trace apparatuur c.q. voertuigvolgsystemen (alarm klasse 4 & 5) in te laten bouwen, omdat gestolen auto's daarmee snel teruggevonden kunnen worden.
Een Nederlands SCM goedgekeurd auto alarm inbouwen in uw import auto is daarom een eis die de meeste verzekeraars stellen wanneer u een all-risk verzekering (of WA + beperkt casco autoverzekering) afsluit. Maar ook voor klanten die geen auto importeren kunnen wij een auto alarm laten inbouwen.
Afhankelijk van de nieuwwaarde en leeftijd van een auto is de eis vanuit de verzekeraar meestal dat u minimaal een alarmsysteem met hellingshoek detectie laat inbouwen (voorheen bekend als SCM alarm klasse 3 auto alarm). En bij duurdere auto's vaak ook de inbouw van een SCM goedgekeurd voertuigvolgsysteem (voorheen bekend als alarm klasse 4 of 5). Voor goedkopere auto's is een startblokkering (voorheen bekend als SCM alarmklasse 1 alarmsysteem) soms afdoende.
Vooral de nieuwere auto's blijken geliefd bij autodieven. Zij weten de elektronische beveiliging en alarmsystemen steeds beter te kraken of de sleutels van de auto te kopiëren waardoor het auto alarm en de beveiligingssystemen omzeild worden. Ook worden sleutels van auto's vaker gestolen bij inbraken in huizen en kopen criminele organisaties zelfs nieuwe modellen auto's om de electronica te kunnen doorgronden.
Geliefde merken onder dieven van auto's zijn Audi, BMW, Vokswagen en Mercedes-Benz. Vooral jonge auto's worden veel gestolen, maar ook oudere auto's van vier tot zeven jaar worden gestolen voor de onderdelen. De gestolen auto's worden vaak doorverkocht in Oost-Europa. De kans dat een auto gestolen wordt is in Nederland 0,14%.
LET OP: hoewel officieel deze klasses niet meer zo heten, merken wij dat in de praktijk de meeste verzekeraars en tussenpersonen toch nog in deze termen spreken. Onderstaand treft u daarom een overzicht met de verschillen tussen de SCM auto alarm klasses 1, 2, 3, 4 en 5 alarmsystemen die wij kunnen inbouwen en de definities daarvan.
Startblokkering
Een SCM alarm klasse 1 alarmsysteem omvat minimaal een automatisch inschakelende startblokkering en een tweede blokkering, meestal op de brandstofvoorziening. Bij auto's die af-fabriek van een alarm klasse 1 alarmsysteem zijn voorzien werkt deze op het motormanagement. Een alarm klasse 1 alarmsysteem omvat geen inbraakdetectie en geen alarmering / sirene.
Startblokkering + alarmsysteem
Een SCM alarm klasse 2 alarmsysteem omvat naast een automatisch inschakelende startblokkering en tweede blokkering (alarm klasse 1 alarmsysteem) een inbraak detectie- en alarmeringssysteem met sirene.
Startblokkering + alarmsysteem + sabotagesignalering, hellingshoek (opkrik) sensor en noodstroomsirene
Een SCM alarm klasse 3 alarmsysteem omvat naast de specificaties van een alarm klasse 2 alarmsysteem een systeem voor sabotagesignalering en hellingshoekdetectie, een noodstroomvoorziening voor de sirene en heeft een verbinding tussen de centrale en de sirene middels een gecodeerd signaal waardoor de sirene van het alarm zal afgaan op de noodstroomvoorziening wanneer de draad wordt doorgeknipt.
SCM alarm klasse 1 alarmsysteem + SCM gecertificeerd voertuigvolgsysteem of
SCM alarm klasse 2 alarmsysteem + SCM gecertificeerd voertuigvolgsysteem of
SCM alarm klasse 3 alarmsysteem + SCM gecertificeerd voertuigvolgsysteem zonder onderlinge koppeling
Een SCM alarm klasse 4 alarmsysteem omvat een een SCM gecertificeerd voertuigvolgsysteem en daarnaast een SCM alarm klasse 1, 2 of 3 alarmsysteem echter zonder onderlinge koppeling. Met een voertuigvolgsysteem of track & trace systeem kan een auto na een eventuele diefstal middels een GPS signaal worden getraceerd door een erkende PAC meldkamer. Het voertuigvolgsysteem wordt geactiveerd door een bewegingssensor of na een melding door de eigenaar van diefstal. In tegenstelling tot bij een SCM alarmklasse 5 alarmsysteem wordt het voertuigvolgsysteem niet geactiveerd als het alarm afgaat doordat een onderlinge koppeling ontbreekt.
SCM alarm klasse 3 alarmsysteem gekoppeld met SCM gecertificeerd voertuigvolgsysteem
Een SCM alarm klasse 5 alarmsysteem omvat een een SCM gecertificeerd voertuigvolgsysteem gekoppeld met een SCM alarm klasse 3 alarmsysteem. In tegenstelling tot bij een SCM alarmklasse 4 alarmsysteem wordt door de onderlinge koppeling het voertuigvolgsysteem geactiveerd wanneer het alarm afgaat. Met een voertuigvolgsysteem of track & trace systeem kan een auto na een eventuele diefstal middels een GPS signaal worden getraceerd door een erkende PAC meldkamer.
Das Import helpt u graag bij het laten inbouwen van een SCM goedgekeurd alarmsysteem in uw geïmporteerde auto. Onze inbouwers werken uitsluitend met hoogwaardig kwalitatieve producten van A-merken. Goedkopere merken hebben statistisch aangetoond aanmerkelijk meer loze alarmmeldingen of laten het juist op cruciale momenten afweten. Tegenwoordig worden veel Duitse importauto's in de fabriek voorzien van een SCM / TNO goedgekeurde startblokkering (SCM alarm klasse 1 alarmsysteem) en daarnaast van centrale deurvergrendeling bedienbaar met een radiografische handzender die tegenwoordig doorgaans in de autosleutel is geïntegreerd. Veel auto’s uit Duitsland worden echter niet met het in Nederland veel door verzekeraars geeiste alarmsysteem met hellingshoekdetectie uitgerust (voorheen bekend als SCM alarm klasse 3 alarmsysteem). Is uw importauto wel affabriek uitgerust met een dergelijk alarmsysteem, dan moet uw auto doorgaans wel nog een SCM certificaat krijgen.
Das Import kan er voor zorg dragen dat de bestaande beveiligingsvoorzieningen in uw uit Duitsland geïmporteerde auto verder worden uitgebreid met een SCM gecertificeerd alarmsysteem. De startblokkering van de auto wordt daarmee opgewaardeerd tot een volwaardig SCM alarm alarmsysteem (voorheen bekend als SCM klasse 2 of 3).
Voor importauto’s uit het duurdere en meer exclusieve segment eist uw verzekeringsmaatschappij tegenwoordig doorgaans een alarm met een zogenaamd voertuigvolgsysteem / track & trace apparatuur. Afhankelijk van de Nederlandse consumenten nieuwprijs van uw importauto, de leeftijd en de voorwaarden van uw verzekeringsmaatschappij zal in bepaalde gevallen een SCM gecertificeerd voertuigvolgsysteem en/of alarm ingebouwd moeten worden (voorheen bekend als alarmklasse 4 of 5 alarmsysteem). Ook dit kunnen wij voor u laten inbouwen.
Neem graag contact met ons op indien u wensen en prijzen nader wenst te bespreken.
Voor meer informatie over de SCM certificeringen verwijzen wij u naar de KIWA SCM website: kiwa.scm.nl.
Wellicht ook interessant: